فناوری اتوماسیون هوشمند در مبارزه با کرونا
همزمان با گسترش جهانی بیماری کرونا ویروس (کویید ۱۹) دولت های مختلف جهان، اجرای اقداماتی ازجمله اعمال قرنطینه و فاصلهگذاری اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده و این امر موجب اختلال در خدمات بسیاری از سازمان ها، ادارات و مجموعه های مختلف تجاری شده و بیشتر مشاغل و کسب و کارها که همزمان با الزام دورکاری بخشی از کارکنان خود مواجه بوده اند برای غلبه بر موانع موجود، به دنبال خدمات ارائهشده از سوی نوآوریهایِ جدیدی هستند تا برای دوران کرونا و پساکرونا آماده شوند.
کارفرمایان مشاغل مختلف میخواهند فرایندهای سخت و کارهای روزانه و تکراری را به راهحلهای هوشمند واگذار کرده تا علاوه بر کاهش سنگینی بار مسئولیت، بتوانند استراتژیک و خلاقانهتر عمل کنند. یکی از مهمترین فن اوری ها در این زمینه اتوماسیون هوشمند است که میتواند با تقویت نیروی انسانی برای مقابله با کارهای وقتگیر و مستعد خطا، به کاهش چالشهای عملیاتی و بار هزینه کمک کند و از این طریق، میتواند موجب بازده سریعتر سرمایهگذاری شود.
اتوماسیون هوشمند قادر است ضمن افزایش سرعت پردازش، وظایف عظیم مدیریت داده را کنترل کند. به عنوان نمونه یک شرکت هواپیمایی بزرگ در هفتههای ابتدایی بیماری کرونا، بیش از ۱۲۰هزار درخواست لغو سفر یعنی در حدود ۴ هزار درصد افزایش نسبت به استاندارد ماهانه، دریافت کرده و ناچار به استرداد وجه دریافتی شده و در عین حال فرایند استرداد به اینصورت بود که هر لغو سفر نیازمند بررسی و بازنگری بود تا مشخص شود آیا مشتری واجد شرایط بازپرداخت هست یا اینکه باید اعتباری برای رزرو مجدد سفر بعدی وی درنظر گرفته شود.
انجام دستی این کار زمان زیادی نیاز داشت، بهطوریکه بررسی هر پرونده ۳ الی ۴ ساعت به طول میانجامید. همچنین وقتی این شرکت هواپیمایی ۵ هزار درخواست بازپرداخت را انجام داد، ۷ هزار مورد دیگر نیز اضافه شد. افزایش کارهای انباشتهشده منجر به کشمکش شد و کارکنان شرکت هواپیمایی نتوانستند از پس آن بر بیایند. بنابراین شرکت هواپیمایی، امکانات اتوماسیون هوشمند را به عنوان راه حل نهایی این مشکل انتخاب و طی یک هفته شرکت هواپیمایی از سیستم شناسایی هوشمندی استفاده کرد که میتوانست تشخیص دهد آیا یک مشتری واجد شرایط برای بازپرداخت یا اعتبار هست یا خیر. بهکارگیری این سیستم هوشمند اتوماسیون باعث شد کارکنان وقت بیشتری داشته باشند و به انجام کارهای پیچیدهتر برسند.
علاوه بر این نمونه، اتوماسیون هوشمند در حوزه مراقبتهای بهداشت و درمان، ارزش خود را بیش از هر زمان دیگری اثبات کرد. خودکارسازی فرایندهای دستی، نظارت آنی روی زنجیره تأمین برای کسب اطمینان از وجود مواد آزمایشگاهی و دارو، بهبود تعامل و ارتباطات بیمار، ادغام سیستمهای آزمایشگاهی و انبار داده، آزاد شدن وقت کارکنان بیمارستانها برای تمرکز بیشتر بر روی کارهای ضروری از جمله تسریع آزمایشهای بالینی و بهبود نظارت بر رویدادها ازجمله خدمات و مزایای این فناوری است.
در همین ارتباط یک شرکت فناوری پزشکی برای ردیابی ابزارهای جراحی در تمام مراحل مراقبت از بیمار، اتوماسیون هوشمند را بهکار گرفت. جمعآوری دادهها از ۱۵۶ بیمارستان نشان داد با اتخاذ این فناوری، کارکنان قادر به انجام اموری ازجمله تحلیل پیشگویانه در مورد خطرات آلودگی، امکان استفاده بهتر از داراییها، ایجاد سیاست دادهمحور و تصمیمگیری بهتر برای استفاده از منابع بودند.
هیچکس نمیتواند تصور کند که عادی شدن زندگی روزمره ما چه زمانی دوباره آغاز میشود، اما چنین راهحلهای هوشمندی میتوانند برای مراقبت از مشاغل، کسبوکارها، کارمندان و بیمارستانها بهطور گسترده مورد استفاده قرار گرفته و مدیران و کارفرمایان صنایع مختلف از قابلیتهای اتوماسیون هوشمند برای کاهش چالشهای عملیاتی ناشی از ویروس کرونا استفاده کنند.