نحوه ی دریافت بارکد برای محصولات
گرفتن یک پیششماره شرکتی GS1
در ابتدا باید با مراجعه به یکی از نمایندگی های مرکز ملی فهرست ایران نسبت به دریافت امتیاز استفاده از یک پیششماره شرکتی GS1 اقدام نمایید.
دادن شماره به هر نوع از کالاها
نمایندگی های مرکز ملی شمارهگذاری یک شمارهی شناسایی ۱۳رقمی (GTIN) به هریک از کالاهای مورد نظر شما تخصیص می دهند.
انتخاب روش چاپ بارکد
روش مناسب برای چاپ کدمیلهای (بارکد) انتخاب کنید. نکته مهم این است که روشهای چاپ قدیمی ممکن است منجر به ناخوانا شدن بارکد در هنگام عملیات اسکن شوند.
تعیین محیط اسکن و خواندن بارکدها
محیطی که در آنجا کدمیلهای اسکن می شود را معین کنید. اغلب در محیط فروشگاههای خردهفروشی یا انبارهای پخش اسکن انجام می شود.
انتخاب نوع بارکد
در فروشگاههای خردهفروشی سراسر دنیا تنها بارکد استاندارد، EAN/UPC است.
تعیین اندازه و پیشبینی موقعیت بارکد در بستهبندی
یک بارکد مخصوص کالای تجاری با EAN-13، باید ارتفاع ۲۲ میلیمتر و پهنای کل ۳۸ میلیمتر داشته باشد. اندازهی مجاز حداقل ۸۰ و حداکثر ۲۰۰ درصد مقدار فوق است. این اندازه با احتساب فضای خالی (Quiet Zone) الزامی دو طرف بارکد است.
تعیین قالب و فرمت شمارههای زیر بارکد
شمارههای زیر بارکد که افراد بتوانند بخوانند باید خوانا بوده و بهدرستی با فونت انگلیسی درج شود.
تعیین رنگ مناسب برای میلهها و زمینه بارکد
بهترین رنگ برای زمینه، سفید و بهترین رنگ برای میلهها سیاه است. این رنگ باید به گونهای انتخاب شود که در چاپ فقط از یک مخزن رنگ و در یکبار چاپ آن انجام گردد نه از ترکیب چهار رنگ.
نحوه ی قرارگرفتن بارکد بر روی بستهبندی کالا
محل قرارگرفتن بارکد بر روی کالا را مشخص نمایید. محل قرارگرفتن معمولا در قسمت پشت محصول و گوشه سمت راست و پایین است. نباید نزدیک لبههای بستهبندی باشد. نباید روی درزها باشد. نباید قسمتی از بستهبندی روی بارکد را بپوشاند.
کنترل مستمر بارکدها و نظارت بر حفظ کیفیت چاپ آنها
برای هر بارکدی که چاپ میشود، قبل از چاپ انبوه نمونههایی را با دستگاه بارکدخوان بررسی کنید. خدمات سنجش و ارزیابی بارکد از لحاظ قابلیت خوانش، توسط مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران ارائه می شود.