بارکدهای دوبعدی جایگزین قیمت روی بسته بندی داروها می شود
به گزارش ایرنا، مهدی پیرصالحی سه شنبه در دومین کنفرانس صنعت پخش ایران در سالن همایش های برج میلاد با اعلام این خبر افزود: با شیوه جدید قیمت گذاری کالاها، قیمت دارو در داروخانه ها با بارکدخوان ثبت می شود. همچنین با طراحی اپلیکیشن موبایل دسترسی به آخرین قیمت دارو برای مردم امکانپذیر می شود.
وی ادامه داد: نصب بارکد دو بعدی، فقط مربوط به قیمت گذاری کالاها نبوده بلکه موجب ساماندهی کل زنجیره تامین دارو می شود. با این اقدام می توان روی داروها و دیگر محصولات کنترل داشت و از ورود داروهای تقلبی در چرخه تامین کالا جلوگیری کرد.
مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت خاطر نشان ساخت: درج بارکد دوبعدی از جمله الزاماتی است که شرکتهای پخش باید آن را جدی بگیرند. ابتدا این روش برای داروهای تولیدی شروع شده، اما در نظر داریم، آن را به کل زنجیره داروها تعمیم دهیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از معضلات کالاها از جمله داروها، قیمت گذاری در محل کارخانه است که در صورت افزایش قیمت کالا و اعلام قیمت جدید در داروخانه و فروشگاه به مشتری، میان فروشنده و خریدار درگیری ایجاد می شود که با حذف قیمت از روی بسته بندی و ارائه بارکد دو بعدی می توان بر این مشکل فایق آمد.
پیرصالحی گفت: داروخانه ها در دیگر کشورها سیستم انبار خود را حذف کرده، به صورت آنلاین سفارش می گیرند تا جایی که سفارش دارو در این کشورهای روزانه و ساعتی شده است، توزیع دارو در ایران به صورت هفتگی صورت می پذیرد که باید با اصلاح شیوه های توزیع در این زمینه اقدام کرد.
وی ادامه داد: با عضویت ایران در کنوانسیون PICS تمام ضوابط و مقررات سازمان غذا و دارو در حوزه سلامت فرآورده های دارویی، شرایط نگهداری، شیوه های توزیع، ارتقا، کیفیت خدمات و … باید بر اساس مقررات این کنوانسیون صورت پذیرد که در این زمینه مواردی تنظیم و ابلاغ شده است.
مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت اظهار داشت: در شیوه های نوین پخش، نیازمند نظرهای مشورتی انجمن شرکت های پخش هستیم که در این مسیر، کمیسیون داروخانه ها و توزیع با حضور نماینده صنعت پخش برگزار می شود. همچنین در این راستا تصمیم گیری در مورد آیین نامه جدید شرکت های پخش، تدوین شده که از سوی وزیر بهداشت به امضا رسیده است و هم اکنون در حال تدوین آیین نامه های آن هستیم.
دومین کنفرانس صنعت پخش ایران سه شنبه( ۲۱ مهر) در سالن همایش های برج میلاد آغاز به کار کرد و روز چهارشنبه ۲۲ مهر به کار خود ادامه می دهد